سوزن انژکتور مزدا و علل خرابی آن

سوزن انژکتور مزدا 3 و مزدا نیو 3

سوزن انژکتور مزدا و علل خرابی آن

انژکتور یک قطعه الکترونیکی – مکانیکی است که در ورودی سیلندر خودرو قرار گرفته و وظیفه دارد تا میزان و شدت پاشش سوخت به درون سیلندر را مدیریت و تنظیم کند. عملکرد صحیح انژکتور رابطه مستقیمی با عملکرد موتور خودرو دارد و وجود هر گونه خطا یا ایرادی در آن می تواند منجر به وجود مشکل در کارکرد خودرو شود.

سوخت با گذر از آن به صورت پودر به درون محفظه احتراق خودرو پاشیده می شود و در نتیجه به صورت کامل در محفظه پخش و از ناقص سوختن آن جلوگیری می شود. انژکتور به واحد ECU خودرو متصل است و این واحد با در نظر گرفتن داده های ورودی از بخش های مختلف خودرو فرمان عملکرد را به انژکتور خودرو ارسال و آن را کنترل می کند. افزایش یا کاهش میزان پاشش سوخت توسط انژکتور به ترتیب باعث افزایش مصرف سوخت و یا کم آوردن و ریپ زدن خودرو می شود.

انژکتور از اورینگ، فیلتر ورودی، بدنه انژکتور، سولونوئید، سوزن انژکتور، سوراخ خروجی و درپوش محافظ تشکیل شده است. سوخت با فشار ثابت از قسمت فوقانی وارد فیلتر ورودی انژکتور می‌شود. فشار ورودی به انژکتور، معادل فشار ریل سوخت است که مقدار آن ثابت است. با فعال شدن میدان ایجاد شده توسط سلونوئید، سوزن انژکتور به سمت بالا حرکت داده شده و پاشش از طریق سوراخ انتهائی انجام می‌شود. قطعاتی همچون سنسور دور موتور، سنسور فشار منیفولد، سنسور دمای آب، سنسور دریچه گاز،سنسور اکسیژن و … توسط ECU با انژکتورها ارتباط داشته و در میزان و زمان پاشش آنها تاثیرگذار هستند.

سوزن انژکتور مزدا و علل خرابی آن وظیفه دارد تا سوخت را به صورت کاملا پودری در داخل محفظه احتراق پاشش کند. پاشش بر روی سوپاپ هوا در زمان مکش انجام می شود که میزان پاشش توسط ECU بصورت زمانبندی صورت می پذیرد. هر چه ذرات بنزین توسط سوزن انژکتور ریزتر پاشش شوند ترکیب آنها با هوا بهتر خواهد بود و در نتیجه احتراق به صورت کامل تری انجام می پذیرد.

در صورت کارکرد نامناسب این قطعه کوچک، مثلا: اگر تماما گیر کنند یا کم بپاشند قدرت خودرو افت کرده و یا روشن نمی شود، ولی اگر قطعه معیوب باشد چراغ چک روشن میشود و اصطلاحا خودرو ۳ کار می کند و اگر یکی یا چند تا کم بپاشند شتاب خودرو کاهش میابد که باید هر ۲۰ هزار کیلومتر سوزنها سرویس شوند.

سوزن انژکتور یک قطعه مصرفی است و طبیعتا پس از مدتی بنا به میزان کارکرد خودرو، نحوه رانندگی و کیفیت سوخت مورد استفاده ممکن است دچار مشکلاتی شوند. یکی از شایع ترین مشکلاتی که معمولا برای این قطعه اتفاق می افتد گرفتگی آن بر اثر وجود ذرات موجود در سیستم سوخت رسانی است. گاهی اوقات استفاده از سوخت های بی کیفیت یا وجود رسوبات موجود در باک می تواند در مسیر سوزن انژکتور قرار گرفته و پاشش سوخت را دچار وقفه یا ایراد کند.

خرابی سوزن انژکتور به عنوان قسمت مهمی از قطعه انژکتور می تواند باعث ایجاد لرزش ، ضربه و صدا در خودرو شود چرا که فرآیند احتراق در موتور به درستی انجام نمی شود. همچنین ممکن است هنگام فشردن بیشتر پدال گاز، خودرو شتاب و عملکرد مناسبی از خود نشان ندهد.

نکته مهم: اگر تنها یکی از انژکتورها دچار مشکل شده است، فقط آن انژکتور معیوب را تعویض نکنید. انژکتورها به‌صورت هماهنگ با هم کار می‌کنند و به همین خاطر اگر تصمیم دارید انژکتورهای نو بخرید، باید کل انژکتورها را تعویض کنید. در غیر این صورت ممکن است باز هم دچار مشکل شوید.

معمولا اگر میزان صدمه ای که به سوزن انژکتور یا به خود انژکتور وارد شده زیاد نباشد، شستشوی انژکتورها راهکار مناسبی برای رفع این مشکل است که در مراکز خدمات انژکتور و با استفاده از دستگاه هایی مخصوص انجام می شود. البته شستشوی دستی انژکتورها نیز راهکاری است که برخی افراد انجام می دهند اما نمی تواند چندان مورد اعتماد باشد. اگر انژکتور خودروی ما دچار مشکل شده باشد، یک سری علائم در حین عملکرد موتور دیده می شود که در ادامه به معرفی این علائم خرابی انژکتور پرداخته ایم.

ایجاد لرزش، ضربه و صدا، به دلیل احتراق ناقص در موتور
عدم عملکرد مناسب در هنگام افزایش دور موتور (کاهش شتاب)
کاهش محسوس قدرت یا ریپ زدن موتور در هنگام فشار دادن پدال گاز
لرزش و خاموش شدن موتور در هنگام کار کردن درجا و در دور پایین
افزایش میزان CO و O2 و سایر آلاینده های زیست محیطی در هنگام تست آلایندگی
افزایش مصرف سوخت

کاهش ناگهانی قدرت موتور می‌تواند یک نشانه بزرگ از ناکارایی سوزن انژکتور باشد. اگر سوزن انژکتور مسدود شده باشد سوخت‌رسانی ناقص انجام می‌شود هنگامی‌که سطح سوخت‌رسانی تغییر کند موتور بجای نرم و روتین کار کردن دچار لرزش می‌شود

اگر سوزن انژکتور مسدود شده باشد امکان پاشش سوخت نیست موتور به اشتباه می‌افتد و سریع داغ می‌شود و سوخت مخلوط شده باعث اشتعال موتور خواهد شد و راننده متوجه این امر خواهد شد.

اثرات سوزن انژکتور خراب در حالت خاموش هم خود را نشان می‌دهد. هنگامی‌که می‌خواهید موتور را روشن کنید متوجه سوخت‌رسانی ناگهانی و عملکرد بد موتور خواهید شد.

توجه داشته باشید که  افزایش  ناگهانی  مصرف سوخت یک سیگنال دیگر از انژکتور آسیب دیده است.

بهتر است در صورت مشاهده اولین نشانه موتور خود را به‌وسیله یک متخصص ویزیت کنید تا مشکلات بیشتری به بار نیاید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *